На прохання читачів публікуємо офіційне звернення народних депутатів, виголошене у залі Верховної ради.

 

 

НАРОДНИЙ ДЕПУТАТ УКРАЇНИ

 

 

 

 

29 листопада 2005 р.

 

Генеральному прокурору України О.І.Медвсдьку

Міністру внутрішніх справ України

Ю.В.Луценку

Голові Служби безпеки України

І.В.Дріжчаному

Голові Національої комісії регулювання електроенергетики В. М. Кальченку

 

Депутатський запит

 

Стосовно грубих порушень чинного законодавства

та вчинення корупційних дій керівництвом АЕК "Київенерго" протягом 2002-2004 років

 

Шановний Олександре Івановичу!

Шановний Юріє Віталійовичу!

Шановний Ігоре Васильовичу!

Шановний Валеріє Миколайовичу!

 

Звернутись до Вас змушує вкрай гостра проблема, що пов'язана з діяльністю енергетичного комплексу України - форми і методи управління галуззю з боку Міністерства палива та енергетики України та загалом вкрай критичний стан енергокомплексу під час осінньо-зимового періоду.

Так, в результаті заходів, що здійснюються Міністерством плива та енергетики України, відбулося значне зростання оптової ринкової ціни на електроенергію (15% за останні шість місяців) і відповідне збільшення роздрібних тарифів для споживачів. Різко знизилися техніко-економічні показники генеруючих компаній: втрати умовного палива та виробництво електроенергії (один із основних показників ефективності роботи ТЕС) підвищилися до найгіршого за всю історію енергетики України рівня. Збільшилися показники аварійності. Енергоблоки ТЕС за десять місяців 2005 року виходили з ладу 1797 разів - проти 1540 разів за аналогічний період минулого року.

Разом з тим, є всі підстави стверджувати, що існуюча криза може бути викликана не стільки об"єктивними чинниками та складнощами процесів реформування галузі, скільки відверто корупційніми діями керівництва комплексу, зокрема, міністра палива та енергетики України І.В.Плачкова. Існують неспростовні докази того, що під час перебування на чолі АЕК "Київенерго", І.В.Плачков та його оточення неодноразово грубо порушували чинне законодавство, діючи у власних фінансових інтересах, неодноразово допускалися корупційних дій. Так, 9.08.2002р. та 26.09.2002р. Прокуратурою м.Києва порушено дві кримінальні справи за фактом заволодіння грошовими коштами відповідно в сумі 2 млн. 900 тис. грн. та 3 млн. грн. при здійсненні оплати за поставку енергетичного обладнання для енергоблоку № 3 ТЕЦ-6 АЕК "Київенерго" за ознаками злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України. 3 матеріалів справ вбачається, що в грудні 1999р. та серпні 2000р. окремі посадові особи АЕК "Київенерго" вступили в змову з керівництвом ПП "Асен" та сприяли в отриманні цим підприємством як переможцем торгів понад 11 млн. грн, державних коштів для закупівлі котельного обладнання для ТЕЦ-6. Із зазначеної суми 5 млн. 900 тис. грн. було перераховано на розрахункові рахунки посередників (ПП "Охрід" та ТОВ "Енергопромімпекс", а також "фіктивних" Вітчизнянних фірм), в результаті чого державі нанесено економічних збитків на вищезазначену суму. В подальшому вказані кошти розподілені у власних цілях між учасниками проведених фінансових операцій.

В ході досудового слідства у справі 24.10.02 р. Прокуратурою м. Києва порушена кримінальна справа за ч.2 ст.364 КК України відносно заступника генерального директора АЕК "Київенерго" Монтьєва В.Ю, Встановлено, що Монтьєв В.Ю., працюючи З 14.10.1998 року на посаді заступника генерального директора АЕК "КиЇвенерго" з питань реконструкції та розвитку, будучи службовою особою, яка обіймає посаду, пов'язану з виконанням організаційно-розпорядчих обов'язків, зловживав своїм службовим становищем в інтересах третіх осіб, а саме: затвердив протокол наради конкурсної комісії АЕК "Київенерго" від 20.12.1999 року з вибору постачальника обладнання та технічної документації для реконструкції котла № 3 енергоблока № 3 ТЕЦ-6 АЕК, згідно з яким перемога у даному конкурсі нібито була отримана ПП "Асен", оскільки ПП "Енерджі Інжінірінг" (м. Київ), яке зазначено в протоколі, участі й конкурсі не приймало.

При затвердженні протоколу Монтьєв В.Ю. був обізнаним про реальну вартість обладнання та про те, що другий учасник конкурсу - ПП "Енерджі Інжінірінг" офіційного запрошення на конкурс не отримував і свої пропозіції щодо умов поставки обладнання на даний конкурс не направляв.

Внаслідок затвердження протоколу, між ТЕЦ-6 та ПП "Асен" укладений договір поставки вказаного обладнання № 06/Е6/00 від 23.12.1999 року на суму 4 млн. 985 тис. гривень, у той час коли фактична вартість необхідного обладнання для ТЕЦ складала 2 млн. 100 тис. гривень. Саме на цю суму грошових коштів і було Поставлено обладнання для теплоелектроцентралі, а решта грошових коштів перерахована на рахунки фіктивних підприємств, які після цього припинили свою діяльність.

В квітні 2003 року кримінальну справу відносно Монтьєва В.Ю. закрито за відсутністю в діях зазначеної особи ознак складу злочину, передбаченого ч-2 ст, 364 КК України.

20.01.2003р. Прокуратурою м. Києва порушено кримінальну справу відносно колишнього директора ПП "Охрід" Крапивка 0.Г., за ознаками злочину, передбаченого ст, 366 ч.І КК України, а 27.02.2003р. - за ст, 364 ч.2 КК України.

З матеріалів останніх вбачається, що Крапивко О.Г., будучи засновником та директором ПП "Охрід", безпідставно перерахував грошові кошти на суму 1 млн. 703 тис. 800 грн., ЯКИМИ була оплачена поставка обладнання для ТЕЦ-6 АЕК "Київенерго" за договором від 25 січня 2000 року між ПП "Охрід" та ПП "Асен", на рахунки ТОВ "В.К.С.", ТОВ "Хай ТЕХ. Продактс", ПП "Лант" (всі м.Київ) та ПНКВФ "Сезам"(м. Черкаси), після чого склав завідомо неправдиву угоду від 25.10.2000 року про передачу фінансово-господарської документації та майна ПП "Охрід" громадянину Украіни Кулінському Д.0.

6.03.2003 р, матеріали зазначеної кримінальної сітрави прокуратурою м.Києва направлені для розгляду до Голосіївського районного суду м. Києва, рішенням якого Крапивка О.Г. засуджено за ч.І ст. 366 КК України до штрафу в розмірі 50 Неоподаткованих мінімумів, вирок у справі вступив в законну силу.

18.09.2003р. та 26.09.2003р. відносно директора підприємства з іноземними інвестиціями "Асен" Корнієнка В.Г. порушено кримінальні справи за ознаками злочинів, передбачених ст. 366 ч.2 та 364 ч.2 КК України.

Беручи до уваги, що по всіх вищезазначених кримінальних справах проходять одні й і ті самі особи, останні об'єднані в одному провадженні за № 50-3159. Матеріали справи свідчать про особисту зацікавленість керівництва АЕК "Київенерго" в постачанні обладнання через посередників та фіктивні структури з метою заволодіння державними грошовими коштами.

Встановлено, що директор ПП "Асен" Корнієнко В.Г. після отримання від АЕК "'Київенерго" коштів, перерахував 100 тис. грн. на розрахунковий рахунок Благодійного фонду "Батьківщина" (Одеська обл., Болградський район, о. Криничне) на встановлення пам'ятників культури. В ході здійснення слідчих дій встановлено, що безпосередню участь у створенні та функціонуванні фонду приймає Голова правління-генеральний директор АЕК "Київенерго" Плачков І.В. Зокрема, вказана посадова особа яка безпосередньо, так і через своїх уповноважених осіб давала вказівки про використання грошових коштів, які перераховувались на розрахункові рахунки благодійного фонду від різних суб'єктів підприємницької діяльності м. Києва та України, які мають фінансові відносини з АЕК "Київенерго" (або мали стосунки, з Міністерством енергетики України, коли його очолював Плачков І.В.).

Грошові кошти, перераховані від ПП "Асен", використовувались під час виборчої кампанії Плачкова І.В. в якості кандидата в народні депутати України у березні 2002 року (балотувався по Болградському району Одеської області).

Плачков І.В. та Монтьєв В.Ю. постійно намагались вплинути на хід слідства по справі. В листопаді 2003р. був складений перелік неперспективних кримінальних справ, що розслідувались слідчим відділом прокуратури та підлягають закриттю. До зазначеного списку внесена кримінальна справа № 50-3159, яка порушена за фактом заволодіння грошовими коштами в особливо великих розмірах при здійсненні оплати поставки енергетичного обладнання для ТЕЦ-6 АЕК "Київенерго" за ознаками злочину, передбаченого ст. 191 ч.5 КК України, а також кримінальні справи, порушені відносно директора ПП "Асен" Корніенка В.Г. за ознаками злочину, передбаченого ст.364 ч.2 КК України, В кінці грудня 2003 року вищевказані кримінальні справи були закриті (на даний час томи та матеріали справи знаходяться в слідчому відділі Прокуратури).

Таким чином, посадові особи АЕК "Київенерго" уникнули кримінальної відповідальності яа розкрадання державних коштів в сумі 5 млн. 900 тис. грн. І це далеко не єдиний випадок безкарного порушення чинного законодавства з боку І. В. Плачкова.

Все вищенаведене дає підстави вважати, шо аналогічні корупційні схеми можуть бути задіяні І.В. Плачковим і на посаді міністра палива та енергетики України, а населення України фактично наповнюватиме їх реальним фінансовим ресурсом за рахунок підвищення тарифів за електро- та теплопостачання.

Тому просимо Вас, шановний Олександре Івановичу, відповідно до статті 121 Конституції України та статті б Закону України “Про прокуратуру" провести перевірку наведених у запиті фактів та законності закриття кримінальної справи №50-3159. Просимо також дати доручення щодо вивчення фактів порушень чинного законодавства під час проведення кадрової та фінансово-кредитної політики АЕК "Київенерго" та Міністерства палива та енергетики України за період, коли ці установи очолював І.В.Плачков. Також просимо дати доручення щодо вивчення ефективності використання державного майна, що відображено у бухгалтерському балансі підприємств, що підпорядковані Міністерству палива та енергетики України. За результатами проведених перевірок просимо вжити заходів згідно чинного законодавства.

Просимо також Вас, шановний Юріє Віталійовичу, відповідно до статті 10 Закону України '"Про міліцію" дати доручення щодо детальної перевірки викладених у запиті фактів та законності закриття кримінальної справи №50-3159. У випадку наявності підстав просимо порушити кримінальну справу згідно статті 94 Кримінально-процесуального кодексу України.

Просимо Вас, шановний Ігоре Васильовичу, відповідно до ст.ст.2, 24 Закону України "Про Службу безпеки України" дати доручення щодо здійснення детальної перевірки фінансово-кредитної та господарської діяльності підприємств паливно-енергетичного комплексу, що підпорядковані профільному міністерству, на предмет відповідності національним інтересам та забезпечення енергетичної безпеки держави та у випадку виявлення порушень вжити заходів згідно чинного законодавства України. Просимо також Вас дати доручення щодо вивчення законності закриття кримінальної справи № 50-3159. Просимо також надати інформацію стосовно ефективності використання кредитних ресурсів та економічних результатів тих проектів, що здійснюються під контролем Міністерства палива та енергетики.

Просимо Вас, шановний Валеріє Миколайовичу, відповідно до ст.І2 Закону України "Про електроенергетику" дати доручення щодо взяття на особливий контроль будь-яких проектів, що здійснюються АЕК ''Київенерго", з метою уникнення порушень чинного законодавства з боку останнього.

 

З повагою ,

Народні депутати України

І. Шаров та інші (всього 6 підписів)